Läroplanens 26 delmål:
Med fet stil: Lämplig för år: 1-2, 2-4, 4-6
1-sin identitet och känna trygghet i den samt medveten-
het om rätten till sin kroppsliga och personliga integritet,
A 1 A2 A3
2-självständighet och tillit till sin egen förmåga,
3-nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,
4-förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta,
hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter
Värdegrund
5 samt att ta ansvar för gemensamma regler,
A
6-förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar
samt att reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar,
7-fantasi och föreställningsförmåga,
26 27 28
8-motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt
förståelse för hur viktigt det är att ta hand om hälsa och sitt
välbefinnande,
71 72 73
9-förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och
upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld,
82
10-förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och
kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika
uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång,
musik och dans,
50 46 49
11-intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier,
såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda
sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa, Tillsammanstid
12-ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka
med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera
och kommunicera med andra i olika sammanhang och med
skilda syften,
Tillsammanstid
13-intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och
hur de används för att förmedla budskap,
42 43 44
14-sin kulturella identitet samt kunskap om och intresse
för olika kulturer och förståelse för värdet av att leva i ett
samhälle präglat av mångfald samt intresse för det lokala
kulturlivet,
54 55 56
15-både det svenska språket och det egna nationella
minoritetsspråket, om barnet tillhör en nationell minoritet,
Bra uttal lyssna
16-både det svenska språket och sitt modersmål, om barnet
har ett annat modersmål än svenska,
Bra uttal lyssna
17-svenskt teckenspråk, om barnet har hörselnedsättning, är
dövt eller av andra skäl har behov av teckenspråk,
Läraruppgift
18-förmåga att använda matematik för att undersöka,
reflektera över och pröva olika lösningar av egna och
andras problemställningar,
57 58 59
19-förståelse för rum, tid och form, och grundläggande
egenskaper hos mängder, mönster, antal, ordning, tal,
mätning och förändring,samt att resonera matematiskt
om detta,
66 67 68
20-förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda
matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
71 72 73
21-förståelse för samband i naturen och för naturens olika
kretslopp samt för hur människor, natur och samhälle
påverkar varandra,
93
22-förståelse för hur människors olika val i vardagen
kan bidra till en hållbar utveckling,
84
23-förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter,
och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska
fenomen,
85
24-förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer,
ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik,
87
25-förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen,
92
26-förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika
tekniker, material och redskap.
60 61 62